Wat is fusie?
Het basisprincipe van fusie is vrij eenvoudig: het (media-)gedrag en de achtergrondkenmerken van een persoon worden gekoppeld aan een andere persoon die qua gedrag en kenmerken het meest lijkt op de eerste persoon. Bij fusie heet de persoon van wie de kenmerken worden overgedragen aan de ander: ‘donor’. De persoon die de kenmerken krijgt toebedeeld heet de ‘ontvanger’.
Wie is RSMB?
De datafusie is uitgevoerd door RSMB uit Groot Brittannië. RSMB is gespecialiseerd in complexe datafusies, vooral op het gebied van mediabereiksonderzoek. RSMB werkt onder meer voor BARB (het Engelse kijkonderzoek) en voor RAJAR (het Engelse luisteronderzoek). Ook heeft RSMB al meerdere malen de datafusie van “Touchpoints” uitgevoerd. Touchpoints van IPA stond model voor de aanpak van CrossMedia:Tijd.
Hoe is de fusie uitgevoerd?
Het doel van de fusie is een totaalbestand waarin het bereik van televisie, radio, dagbladen, magazines, out of home, internet websites en apps gecombineerd worden.
Om de verhoudingen te bepalen tussen de verschillende mediumtypen, is gebruik gemaakt van het eerder uitgevoerde tijdsbestedingsonderzoek: Media:Tijd. Media:Tijd biedt inzicht in onder andere de tijd die mensen besteden aan respectievelijk televisie, radio, dagbladen, magazines en internet.
Welke data zijn gekoppeld?
Niet alle respondenten in de datasets die vermeld staan in tabel 1 zijn gebruikt. Er dienden voldoende waarnemingen per respondent in de desbetreffende dataset aanwezig te zijn. Bovendien heeft CrossMedia:Tijd alleen betrekking op respondenten van 13 jaar of ouder, dus moesten eventueel aanwezige jongere respondenten verwijderd worden.