Nederlander besteedt bijna 8,5 uur per dag aan media
- De tijdsbesteding van Nederlanders is stabiel. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8,5 uur aan media.
- Live radio luisteren blijft de populairste luisteractiviteit. In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio.
- Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag.
- Een derde van deze leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier.
- Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.
Dit zijn enkele bevindingen uit het vandaag gepresenteerde tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd 2018. Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd. Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de organisaties die verantwoordelijk zijn voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media- Adviesbureaus (PMA).
Lees meer: Nederlander besteedt bijna 8,5 uur per dag aan media
Media:Tijd
Media:Tijd betreft een samenwerking tussen het Nationaal Luister Onderzoek (NLO), het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting KijkOnderzoek (SKO), Het Buitenreclame-onderzoek (BRO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Deze vijf partijen hebben de handen ineen geslagen om twee projecten te realiseren:
- een tijdsbestedingsonderzoek: Media:Tijd TBO
- een fusie van mediabereikscijfers: Media:Tijd Crossmedia
Media:Tijd is een uniek en innovatief onderzoek naar media-consumptie, media-activiteiten, mediadragers en mediacontent. Het onderzoek geldt als de nieuwe standaard voor mediatijdsbesteding.
Presentatie Crossmedia:Tijd
Op donderdag 30 april 2015 presenteerden NLO, NOM, SKO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de resultaten van CrossMedia:Tijd, de fusie van vier mediabereiksonderzoeken op basis van het Mediatijdsbestedingsonderzoek “Media:Tijd”. Johan Smit, directeur van PMA, leidde de sessie die plaatsvond in De Nieuwe Poort in Amsterdam.
Aanpak
Aan de basis van CrossMedia:Tijd ligt een omvangrijke datafusie. Bij de datafusie zijn vijf bereiksonderzoeken en Media:tijd met elkaar gefuseerd zodat één totaalbestand beschikbaar is die crossmediale planning op strategisch niveau mogelijk maakt.
De aan elkaar gekoppelde bereiksonderzoeken zijn: