Nederlander besteedt bijna 8,5 uur per dag aan media
- De tijdsbesteding van Nederlanders is stabiel. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8,5 uur aan media.
- Live radio luisteren blijft de populairste luisteractiviteit. In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio.
- Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag.
- Een derde van deze leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier.
- Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.
Dit zijn enkele bevindingen uit het vandaag gepresenteerde tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd 2018. Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd. Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de organisaties die verantwoordelijk zijn voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media- Adviesbureaus (PMA).
Lees meer: Nederlander besteedt bijna 8,5 uur per dag aan media
CrossMedia:Tijd 2017 is live
De gezamenlijke JIC’s van de Nederlandse bereiksonderzoeken en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) hebben CrossMedia:Tijd 2017 gelanceerd. Met deze strategische tool kunnen bureaus en adverteerders het bereik en de contactfrequentie van crossmediale campagnes berekenen voor een groot aantal doelgroepen. Nieuw in de opzet is de toevoeging van buitenreclame en een uitbreiding van het aantal websites en apps, waarmee CrossMedia:Tijd nog completer is worden.
Gebruikers van CrossMedia:Tijd kunnen nu het netto bereik en de contactfrequentie uitrekenen van campagnes die over meerdere mediumtypen heen lopen. Ook is het mogelijk om de overlap en/of het toegevoegde bereik tussen verschillende media inzichtelijk te maken. Zo kan het crossmediale plan dat de beste bereiksprestaties realiseert tegen de laagste kosten worden geselecteerd.
Resultaten Media:Tijd 2015
Op donderdag 24 maart 2016 presenteerden NLO, NOM, SKO, BRO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de resultaten van Media:Tijd 2015 in het Cobra Museum in Amstelveen. Zo'n 175 genodigden waren getuige van de publicatie van de uitkomsten van de nieuwe edititie van het onderzoek dat nauwkeurig de tijdsbesteding aan media in kaart brengt.
Enkele uitkomsten uit Media:Tijd 2015 zijn:
- De Nederlander besteedt gemiddeld 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Let wel, dat is inclusief de combinaties met andere activiteiten zoals werken, autorijden of het gebruik van meerdere media tegelijk. Lineair TV-kijken op een TV-toestel is nog altijd favoriet.
- Bij luisteren gaat de meeste tijd nog steeds naar radio luisteren via een radiotoestel, al neemt het audioluisteren via internet snel toe.
- De meeste Nederlanders lezen nog steeds voornamelijk op papier. Digitaal lezen is vooral bij mannen, hoogopgeleiden en bij 20-49-jarigen in opkomst.
- De jongeren zijn koploper in communiceren en gamen.
Download hier de brochure voor nog meer resultaten.
Presentatie Crossmedia:Tijd
Op donderdag 30 april 2015 presenteerden NLO, NOM, SKO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) de resultaten van CrossMedia:Tijd, de fusie van vier mediabereiksonderzoeken op basis van het Mediatijdsbestedingsonderzoek “Media:Tijd”. Johan Smit, directeur van PMA, leidde de sessie die plaatsvond in De Nieuwe Poort in Amsterdam.